Ruim twintig brugklassers van de afdeling havo/vwo van de RSG NOV in Epe kozen voor de kunstklas. Andere mogelijkheden waren sport en techniek. Op de vraag ‘Waarom kunst?’, antwoordt een van de leerlingen: “Vooral omdat je dan zo lekker bezig kunt zijn met creatieve dingen.”
Afgelopen woensdag (15 september) begon de introductie en werden de leerlingen gelijk ondergedompeld. Ze gingen op pad en fotografeerden de kunst in Epe. “We mochten zelfs binnen in de grote kerk”, vertelt er één; “En daar was een gemozaïekt kruis!” Enthousiast laat zij de foto zien. Leerlingen fotografeerden zichzelf op een originele manier. Ze waren geïnspireerd door de toeristen in het Italiaanse Pisa, die zichzelf op de foto zetten alsof ze tegen de toren duwen. Zo fotografeerden de leerlingen elkaar in het Sweerts de Landaspark park alsof ze het bevrijdingsmonument tussen twee vingers vasthielden.
De middag was gereserveerd voor een gastles door mozaïekkunstenaar Hettie Rensink. Docent Casperd Schuppert had voor de invulling van de kunstdagen contact gezocht met het bestuur van de Open Atelierdagen Noordoost Veluwe, die komende 2 en 3 oktober plaatsvinden. De oorspronkelijke bedoeling was om de leerlingen tijdens de introductiedagen de ateliers te laten bezoeken. Helaas was de tijd te kort om dit te realiseren.
“Casperd nam contact met mij op en er was gelijk een klik”, aldus Hettie Rensink. “Ik had het bestuur al laten weten dat ik graag de jeugd betrek bij het maken van kunst. Kunst moet niet een ver van mijn bed show zijn voor de kids van tegenwoordig. Hoe mooi zou het zijn als ook zij de atelierdagen bezoeken, bijvoorbeeld samen met hun ouders! Om dit jaar een stapje in die richting te doen, bieden we op onze website www.openatelierdagen.nl een les aan die docenten kunnen geven. Volgend jaar willen we ons aanbod naar de jeugd uitbreiden, maar dat heeft tijd nodig.”
Met docent Casperd is vervolgens gebrainstormd over wat er wél kon. Daar kwam de woensdagmiddag uit, met een inhoudelijke les over emoties als inspiratiebron voor kunst en de mogelijkheden die vormgebruik en kleuren bieden. Gevolgd door op donderdag werken aan een eigen kunstwerk van mozaïek. “Het was een bijzondere middag”, vertelt Rensink: “De leerlingen waren zeer betrokken en luisterden aandachtig. Ook de leraren Abelien Visser en Casperd gaven hun inbreng. Veel interactie en daardoor erg leuk. Ik liet dia’s zien van kunstwerken van Picasso, Munch en Rotko. De leerlingen snapten al snel dat wat ze zien, zoals de treurende mensen op het schilderij van Picasso, een emotie weergeeft en ook hoe het schilderij verbeeld is, zoals met welke kleuren.”
“De leerlingen gingen vervolgens fanatiek zelf aan de slag”, vervolgt Rensink. “Ze hadden een emotie in gedachten die zij uitbeelden met allerlei technieken zoals met kleurpotlood, inkt, met waterverf en collagetechnieken. Wat een positieve energie in die kunstklas!”
De leerlingen durfden zich kwetsbaar op te stellen. De een liet zien dat zij uit twee kanten bestond; een vrolijke en een sombere, een andere leerling verbeeldde haar twijfels, sommige gaven verdriet of spanning weer en er was ook veel vrolijkheid en blijheid. “Erg knap hoe een klas leerlingen, die elkaar nauwelijks nog kent, zich op deze manier creatief uit.”
“De leerlingen snapten heel goed hoe emoties het werk dat zij maken kan beïnvloeden en hoe zij dit als inspiratie kunnen gebruiken. Ze leerden ook dat behalve emoties de natuur een inspiratiebron kan zijn, diverse materialen toepassen ook en bijvoorbeeld andere kunstenaars. Donderdag gaan zij het geleerde in de praktijk brengen en maken zij een ontwerp voor een mozaïekwerk, voeren dit uit en nemen dit aan het einde van de dag mee naar huis.”
“Volgende week wordt het programma herhaald voor de afdeling vmbo. Deze introductiedagen starten op woensdag 22 september. “Nu hopen dat deze leerlingen hun ouders motiveren. Dat zij op 2 en 3 oktober samen de ateliers van de verschillende kunstenaars bezoeken die hun ateliers openstellen”, aldus Rensink. “Prachtige folders met de adressen en de route liggen op allerlei plekken in de openbare ruimten.”