Groente… zet je tanden erin

1007

In de gemeente Epe start maandag 9 september de campagne ‘Groente… zet je tanden erin’. De campagne hanteert de aanpak ‘jongeren op een gezond gewicht’ (JOGG). De komende zes weken gaan verschillende partijen aan de slag met het stimuleren van het dagelijks eten van groente en fruit onder de jeugd van 0-19 jaar in de gemeente Epe.

De JOGG-aanpak voert de gemeente Epe uit vanuit Heel Epe beweegt, het Sport- en Beweegplan Epe 2020. Wethouder Lia de Waard-Oudesluijs vertegenwoordigt deze aanpak en zal het officiële startsein geven van de campagne. De JOGG-aanpak werkt vanuit verschillende pijlers en thema’s. Dit jaar is ervoor gekozen om aandacht te besteden aan het thema voeding en daarbij specifiek in te steken op het stimuleren van het dagelijks eten van groente en fruit.

We eten in Nederland meer verse groenten dan een aantal jaren geleden, maar veel kinderen zouden meer groente moeten eten. Uit de Kindermonitor 2017 blijkt dat 43 procent van de kinderen van 4 tot 12 jaar dagelijks groente eet. Bij de jongeren is dit 38 procent blijft uit de E-MOVO van 2015. Er is dus nog winst te behalen.

Vanuit de JOGG-aanpak zijn er verschillende thema’s: voeding, water drinken en bewegen.

Ongeveer één op de zeven kinderen is te zwaar. In sommige wijken zelfs één op de drie. Daarom is het voorkomen van overgewicht onder de jeugd hard nodig. Gezond eten, drinken en voldoende bewegen dragen bij aan een gezond gewicht. De boodschap die de initiators willen uitdragen met groente is dat het eten van groente lekker, heel normaal en makkelijk is. “Het is een vanzelfsprekend onderdeel van je eetpatroon. Je hebt groente gewoon nodig. Met de samenwerkingspartners hebben we daarom gekozen om per leeftijdsgroep iets aan te bieden. Vanuit het consultatiebureau wordt de toolkit ‘Groentehapjes in 10 stapjes’ uitgedeeld, bij de kinderopvang en de basisscholen krijgen ze lesmateriaal in vorm van de ‘Bitemap’ van de Snoepgroente!-campagne en bij het voorgezet onderwijs gaan we in debat met de leerlingen over de gezonde leefstijl en gaan we een DrinWater challenge aan”, aldus de organisatie. De partners AH, Profsil en Baltus Bloembollen dragen ook bij aan deze campagne in de vorm van een supermarktsafari, een memoryspel en zadenpakketten.