‘Het leukste is het klantcontact’

1455
Wim Meuleman is verkozen tot best presterende hypotheekshopadviseur van Nederland.

Hypotheekshop Epe staat ook dit jaar weer in de top 10 van de best presterende hypotheekshopkantoren in Nederland. Directeur Wim Meuleman is zelfs de best presterende hypotheekshopadviseur van Nederland. “Allemaal leuk, maar ik zie het als teamprestatie van ons hele kantoor.”

Dat neemt niet weg dat Wim Meuleman zijn vak goed verstaat en er met passie over kan vertellen. “Wat ik vooral leuk vind aan mijn werk is het klantcontact. Ik ben dan wel directeur van de vestiging in Epe, maar ik voel me eigenlijk gewoon een van de drie adviseurs op ons kantoor. Onze kracht zit in het persoonlijk contact. Onze onafhankelijkheid is daarbij enorm belangrijk. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat het een duidelijk verhaal moet zijn. Wij zijn eigenlijk pas tevreden als de klant in eigen bewoordingen kan uitleggen hoe zijn hypotheek eruitziet.”

Kopje koffie
Om de prijs even in perspectief te plaatsen: De Hypotheekshopketen telt 160 kantoren in Nederland. De shop in Epe staat al jarenlang in de top tien. En dat is bijzonder, want Epe is in deze top tien een enigszins vreemde eend in de bijt tussen de collega-kantoren uit overwegend grote steden als Amsterdam, Utrecht en Den Haag. De prijs wordt toegekend aan het kantoor dat het beste weet te presteren en datzelfde geldt voor de prijs van de beste adviseur. “Naast een vergelijking van omzetcijfers krijg je jaarlijks een audit waarbij een extern bureau kijkt of je als kantoor nog voldoet aan alle wettelijke eisen en nog steeds beschikt over alle betreffende certificaten en diploma’s. Klanttevredenheid speelt daarbij ook een belangrijke rol. Daarom vind ik het ook een prijs voor het hele team. We zijn in totaal met drie adviseurs en vier ondersteunende medewerkers. Je kunt wel een financieel product adviseren, maar als de afhandeling niet goed verloopt, is je klant nog niet tevreden. De klant moet ook gewoon even kunnen binnenlopen voor vragen of onduidelijkheden. In deze tijd dat alles digitaal en snel moet, is het ook fijn dat je even met elkaar aan tafel gaat zitten en onder het genot van een kop koffie tijd neemt om de vragen te beantwoorden. In een regio als deze kun je niet anoniem opereren. Op het moment dat klanten niet tevreden zijn, is dat zo bekend. Dat kunnen we ons niet permitteren.”

‘Ik ben pas tevreden als de klant in eigen bewoordingen kan uitleggen hoe zijn hypotheek eruitziet’

Misleidend
De naam ‘Hypotheekshop’ is overigens ietwat misleidend want het kantoor doet meer dan alleen ‘hypothekenwerk’. “We zijn een financieel advieskantoor. We kijken ook naar verzekeringen en geven antwoord op allerlei financiële vraagstukken. Wij vinden het belangrijk een relatie op te bouwen met de klant. Een eerste advies is altijd gratis en vrijblijvend. Pas als we iets voor de klant kunnen betekenen, ontvangt hij een factuur voor onze werkzaamheden. Soms luidt dat advies dat de klant niets moet veranderen, omdat hij de zaken goed op een rij heeft. Als er voor hem niks verandert, ga ik geen rekening sturen. Ik voel me daar niet prettig bij.”

Corona
Voor Wim Meuleman is het een gekke tijd. “Ik werk vanuit huis en contact met collega’s en klanten verloopt via skype of per telefoon. Mijn telefoon, maar ook die van mijn collega’s, staat roodgloeiend, omdat klanten vragen hebben over hun hypotheek, vanwege de uitbraak van het virus. Mensen zitten nu thuis en hebben tijd om naar hun hypotheek te kijken. Als ze dan ook nog lezen dat de hypotheekrente gaat stijgen, dan is er onrust. Ik begrijp het wel, want iedereen wil lagere maandlasten. Bovendien is er onzekerheid. Heb is straks mijn baan nog en kan ik mijn hypotheek wel betalen? Grote veranderingen op rentegebied verwacht ik niet direct. Even afwachten lijkt me op dit moment het beste. Maar het is vervelend als je een onrustig gevoel over je hypotheek hebt, omdat je denkt dat het niet goed is geregeld. Je kunt dan beter even bellen. Een afspraak is zo gemaakt.”

Tekst en foto: Gerrit Tenkink