Bas Duijsens is sinds september 2018 de nieuwe CEO van Wibra. De Nederlandse winkelketen met het hoofdkantoor in Epe biedt werkgelegenheid aan circa 2.700 mensen. Vanuit Epe zijn 130 mensen actief. Een kennismaking met de nieuwe topman, die vorig jaar Ron Wierdsma, na een leven lang Wibra, opvolgde.
Voor Wibra is de aanstelling van Bas Duijsens een trendbreuk. Sinds de start van het bedrijf in 1956 heeft er altijd een Wierdsma aan het roer gestaan (zie kadertekst). “Ik ben via een headhunter aan deze baan gekomen. Voorheen heb ik drie werkgevers gehad in de retail: mijn leerschool kreeg ik bij C&A, waarvoor ik in verschillende landen actief was en uiteindelijk vanuit Brussel de inkoop verzorgde voor C&A Europa. Daarna heb ik bij McGregor gewerkt en als laatste bij Charles Vögele. Een Italiaans concern nam het overgrote deel van Charles Vögele over, maar ik zag het niet zitten om met opgroeiende kinderen in Italië te wonen, hoe mooi ik dat land ook vind. De laatste 10 jaar hebben we in Zwitserland gewoond, onze twee dochters zijn daar opgegroeid; ze waren 1 en 3 toen we ernaartoe gingen. In eerste instantie benaderde de headhunter mij voor de post van commercieel directeur bij Wibra. We hadden een aantal goede gesprekken en vanaf het begin was er een uitstekende klik met Ron Wierdsma. Mogelijk heeft hij me daarom gevraagd om algemeen directeur te worden. Hoelang ik over die vraag heb nagedacht? Zeker 3 minuten!”, antwoordt hij lachend.
Knappe job
Ron Wierdsma werkte 50 jaar bij Wibra, waarvan de laatste tientallen jaren als directeur-eigenaar. “Hij heeft een knappe job geleverd”, zegt zijn opvolger. “Wibra staat fier overeind en is gezond. Dat is te danken aan de hele organisatie, maar in veel opzichten aan het goede management, de inzet, de passie en het keiharde werken van Ron Wierdsma. Tijdens de sollicitatieprocedure hebben we veel en prettig gepraat over de kansen en bedreigingen die er liggen, totdat Ron Wierdsma onverwacht zei: ‘Ik ben de jongste niet meer, hoe zou je staan tegenover een functie als algemeen directeur?’ Ik ben met 46 jaar relatief jong voor deze functie. Het was nu nog niet m’n doelstelling; misschien iets voor later. Tegelijkertijd was het een gouden kans, eervol ook. Daarom wist ik meteen ‘hier wil ik vol voor gaan’. De eerste 8 maanden hebben Ron en ik ons kantoor gedeeld waar ik door hem een training-on-the-job kreeg. Zo leerde hij mij alle facetten van deze functie van A tot Z en ben ik zo langzaam in deze baan gegroeid.”
Op die manier ontdekte Bas Duijsens uit eerste hand bijna alles wat er in het bedrijf speelt, welke mogelijkheden en onmogelijkheden er zijn. Halverwege dit jaar nam Ron Wierdsma afscheid. Hij is als eigenaar uiteraard nog nauw betrokken bij het bedrijf, maar zijn opvolger krijgt de vrije hand. “Tegelijkertijd vind ik het nog steeds fijn om dingen te kunnen delen en gebruik te maken van zijn expertise. Elke 2 tot 3 weken nemen we de grote lijnen door. Dat zijn soms felle gesprekken. Ron mag dan 65 zijn, van geest is hij duidelijk jonger. Ik ga het tijdens die gesprekken natuurlijk niet hebben over zaken die uitstekend verlopen, over kleine investeringen of iets dergelijks. Het gaat dan om de lastige dossiers, om grotere investeringen, om hoe we in mijn visie zouden moeten inspelen op de toekomst. Hoe willen we ons bijvoorbeeld tonen op social media? Dat staat mijlenver af van de folder, waarmee Wibra groot is geworden. Die folder is en blijft belangrijk. Veel mensen spellen ‘m, op zoek naar koopjes. Maar de wereld verandert, daarom hebben we sinds kort een influencer, Jel_nl. Op Instagram groeien we met twee- à driehonderd volgers per dag. Het totaal staat nu op circa dertigduizend. Twee maanden geleden was dat nog nul. Ron Wierdsma denkt met me mee en geeft zijn support, zodat ik weet dat mijn visie in grote lijnen gedeeld wordt.”
De kracht van een aanbieding
Wat hem meteen al na zijn aanstelling opviel was ‘de kracht van een aanbieding’. “Wanneer we bij C&A of Charles Vögele een broek voor de halve prijs aanboden, zag je vaak nauwelijks resultaat van zo’n actie. Er waren simpelweg te weinig klanten in de winkel, dus zag je weinig resultaat in de verkoopcijfers. Als we echter bij Wibra de flessen Dasty van een actieprijs voorzien, verkopen we in een week honderdduizend flessen extra. Er zit veel meer beweging in dit segment. We krijgen in onze winkels gemiddeld ruim honderdduizend mensen per dag over de vloer. Je kunt dus ogenblikkelijk ‘meebewegen’ met de markt en met acties invloed uitoefenen op het resultaat, dat vind ik heel spannend.”
De retail-wereld verandert snel. Regelmatig vallen er bedrijven om, online shops schieten als paddenstoelen uit de grond, klanten en bedrijven communiceren meer en meer via social media. Het betekent dat Wibra zich bezint hoe ze op die veranderende wereld kan inspelen. “We denken na over wat voor winkel we willen zijn voor onze klanten. Waaraan hebben onze klanten behoefte? Wat moeten we behouden van het succesvolle verleden en wat gaan we aanpassen aan de ontwikkelingen die we zien binnen de huidige retail? Waarvoor staat Wibra? Dat is bijvoorbeeld Dasty, verreweg de beste ontvetter in de markt en voor een zeer scherpe prijs. Maar ons aanbod is nu nog te breed. We hebben van alles wat. Ga jij voor shampoo of gereedschap naar de Wibra? We gaan nu uitwerken hoe we onze huidige doelgroep kunnen uitbreiden en met welk assortiment, welk handschrift en welke communicatie we kunnen overtuigen. In de loop van volgend jaar moet dat duidelijk zijn.”
Nieuwe locaties
Wibra heeft 280 vestigingen, 200 in Nederland en 80 in België. In Nederland werden de laatste 2 jaar groeicijfers genoteerd. In België echter daalden de afgelopen jaren de omzet en winst. De laatst gepubliceerde cijfers over 2017 gaven aan dat de totale omzet van alle Wibra-winkels over dat jaar terugliep van € 172,5 miljoen naar € 165,5 miljoen. Deze daling komt met name door de teruglopende verkopen in België. In Wallonië heeft Bas Duijsens onlangs zes winkels moeten sluiten. “Dat kost werkgelegenheid. Ik ben geen vrienden meer met de vakbonden daar. Het hakt er natuurlijk in als winkels moeten sluiten. Tegelijkertijd komen er nieuwe vestigingen bij. We zoeken in Nederland en in België naar goede, nieuwe locaties. Dat kan bijvoorbeeld in buurtcentra waar mensen hun dagelijkse activiteiten verrichten. Het hoeven beslist geen A-locaties te zijn.”
Dankbaar
Bas Duijsens is getrouwd met Martine. Samen met hun twee dochters Emma en Sanne wonen ze in Amersfoort. “Dat is vooral vanwege de centrale ligging. Dit is gunstig voor m’n vrouw, die vanuit haar eigen bedrijf Claredat freelance werkt. Amersfoort is ook gunstig gelegen voor een mogelijke vervolgstudie van onze dochters. Wat me is tegengevallen aan het vertrek vanuit Zwitserland? De verhuizing, of beter gezegd, de gevolgen ervan. Ik heb daar echt zorgen over gehad. Mijn vrouw had een goede baan in Zwitserland met uitstekende perspectieven. Die baan heeft ze opgegeven. Daar ben ik dankbaar voor. En voor onze dochters valt het ook niet mee: ik geef het je te doen als puber – toch al een roerige leeftijd – en dan kom je in een voor jou vreemd land, waar bijvoorbeeld het schoolsysteem totaal niet aansluit op dat van Zwitserland. Onze twee dochters hebben het er moeilijk mee gehad; het gaat nu al een stuk beter dan in het begin. Dankzij de mobiele telefoons en tablets kunnen ze heel gemakkelijk dagelijks contact onderhouden met hun vriendinnen in Zwitserland. De heimwee ligt dan op de loer. Ze moeten hier echt hun plaats veroveren. Soms zit er een hoopje ellende op de bank. Dan breekt m’n hart. Ik ben immers degene die ze hiertoe gedwongen heeft. Zo’n verhuizing heeft tijd nodig, dat realiseerde ik me van tevoren, maar de wérkelijke impact heb ik toch onderschat.”
De impact van een internationale verhuizing mag dan wat zijn tegengevallen, zijn functie als CEO voldoet in alle opzichten aan zijn verwachtingen. “Ik kan niet eens zeggen wat ik het mooiste vind aan dit werk. Er zijn zóveel zaken uitdagend en inspirerend. Het overtreft al m’n verwachtingen. Natuurlijk zijn er allerlei zaken waarvan ik geen verstand heb. ICT bijvoorbeeld. Dat voelt dan soms lastig. Ik probeer me zo goed mogelijk te laten informeren en dan de knoop door te hakken. Gelukkig zijn er specialisten binnen ons bedrijf die wél van de hoed en de rand weten, en me uitleggen waarom ze bepaalde zaken willen aanpakken. Wat voor leidinggevende ik graag wil zijn? Ik hoop dat ik een menselijke directeur ben, die oog en oor heeft voor menselijke aspecten. Verder heb ik een commerciële neus, werk ik met veel passie en heb ik een mening over allerlei zaken.”
De Wibra-CEO vervolgt: “Ik kan denk ik goed delegeren en mensen in hun waarde laten. Ik laat ze beslissen en meen het niet allemaal beter te weten. Ik verwácht ook dat ze beslissingen nemen, ownership is belangrijk: mensen hebben een bepaalde taak en zorgen zelf dat het in orde komt. Uiteraard moet dat wel begeleid worden. Wibra is een geweldig bedrijf. Ik vind het fijn om met veel mensen samen te werken. De kracht van een organisatie moet ook zijn dat verschillende mensen gezamenlijk veel meer kracht bezitten dan één persoon ooit zou kunnen krijgen. We zijn mede daarom ook voortdurend op zoek naar vakmensen, denk aan technici, maar ook aan magazijnmedewerkers en chauffeurs. Goede, enthousiaste mensen met passie voor hun vak. Ik weet zeker dat de kansen en mogelijkheden van ons bedrijf door buitenstaanders onderschat worden. We zijn kerngezond en gaan een mooie toekomst tegemoet.”
Hockey
Naast het werk bij Wibra heeft hij nauwelijks tijd voor andere zaken. “Ik ben van huis uit een hockeyer, zou graag weer actief hockeyen, maar dat zit er even niet in. Wel ben ik op zaterdag coach van het team waarin onze jongste dochter speelt. Dan zijn er nog de klussen in en rond het huis en ben ik een echte Bourgondiër, die zelf ook graag kookt. Geen echt goede combinatie – weinig sporten en Bourgondisch leven – maar zo is het bij mij op dit moment nu eenmaal. Veel meer hobby’s heb ik overigens ook niet. De agenda loopt al volledig vol met het werk en het gezin.”
Uitdaging
Terug naar Wibra. Hoe ziet hij de toekomst? “Het is verleidelijk om het verleden als ‘gedane zaken’ weg te zetten en te zeggen ‘Ik ga het anders doen’. Zo is het niet; we dienen de goede zaken uit het verleden te koesteren en daarnaast is het zaak dat we zo goed mogelijk inspelen op de toekomst. Dat is een voortdurend proces, waarin we ons als bedrijf zullen blijven ontwikkelen. De enige stabiliteit in de toekomst is de verandering. Die veranderingen zie ik als een uitdaging en niet als een bedreiging. We gaan zeker verrassen als Wibra en zullen de sterke positie die we hebben verder uitbouwen.”
Tekst: Ton Brands
Foto’s: Your Best Memories – Sandra Koffenhöfer
Korte geschiedenis
Het is 1956. Jo Wierdsma (1921-1997) neemt het winkeltje van zijn schoonouders in Epe, de familie Braam, over. Hij noemt de winkel ‘Wibra’, een combinatie van zijn eigen achternaam en de meisjesnaam van zijn vrouw (Braam). De mensen mogen zelf de artikelen uit de verkoopbakken pakken, iets wat in die tijd niet gebruikelijk is. In de jaren ’60 groeit Wibra naar een keten van elf winkels. Naast textiel en kleding verkocht Wibra al snel ook andere artikelen. Het aandeel ‘allerlei’ groeide flink.
De betrokken, klantgerichte manier van ondernemen slaat aan: de zaken gaan goed. De stormloop op de winkels is begonnen. In 1970 wordt een gloednieuw centraal magazijn geopend en in 1973 is de 25e Wibra een feit. Jo Wierdsma komt in 1977 op het idee om de Wibra-advertenties te vervangen door huis-aan-huisfolders. Op het hoogtepunt in de jaren ’80 werden tweewekelijks circa 6 miljoen folders verspreid. De folders zijn nog altijd een belangrijk communicatiemiddel, maar Wibra richt zich sinds kort nadrukkelijk ook op de nieuwe media.
Na het overlijden van Jo Wierdsma in 1997 professionaliseerden zijn zoons Arnoud, René en Ron de winkelketen. Wibra bleef, vanwege de lage prijzen en de uitstraling van de winkel, bewust – en met trots – een goedkoop imago houden. Arnoud en René Wierdsma hebben het bedrijf in de loop der jaren verlaten. Wibra groeide door en bezint zich nu op de toekomst. Die ziet er volgens nieuwe man Bas Duijsens rooskleurig uit. “We omarmen nieuwe ontwikkelingen, maar zullen de unieke sfeer die hoort bij een familiebedrijf behouden!”